Spread the love
کیفیت عکسها

قبل از شروع توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که جهت بررسی تصاویر این سه فبلت از یک میهمان جدید با نام Meizu PRO 5 نیز استفاده کردیم که هیچ جایگاهی در میان رتبه بندی پایانی ندارد بلکه تنها به عنوان یک مرجع یا دوربین مشابه مورد مطالعه قرار می گیرد.

شرکت هواوی سنسوری را درون دوربین نکسوس ۶P تعبیه کرده که تعداد پیکسل کمتری نسبت به دیگر رقیبان دارد. این دوربین برای عکاسی در نور کم بهینه شده و با وجود لنز وایدتر ابعاد عکسها را افزایش می دهد اما جزئیات تصویر را به خوبی نشان نمی دهد (به دلیل تعداد کمتر پیکسلهای سنسور دوربین).

ال جی وی ۱۰ و گلکسی نوت ۵ سامسونگ نیز هر دو از لنز واید با میدان دید مشابهی بهره می برند که ابعاد تصاویر آنها نسبت به نکسوس ۶ پی در حالت عمودی اندکی کوچکتر و در وضعیت افقی یکسان است. در این میان دوربین Meizu PRO 5 با نسبت تصویر ۴:۳ ، تصویری با اندازه ای بین نکسوس و دیگر حریفانش ایجاد می کند.

همانطور که در عکسها مشاهده می کنید محیط از نظر روشنایی در شرایط عالی قرار ندارد. در چنین منظره ای نکسوس ۶P تصویر را بیش از حد مورد نیاز تاریک ثبت نمود. نقاط سایه دار عکس، بیشتر تیره و مکانهایی که در معرض نور آفتاب بودند بیش از اندازه روشن به نظر می رسند. اما در عکس برداشته شده با Meizu PRO 5 نور محیط روشن به خوبی مدیریت شده وسایه ها را دچار مشکل نمی کند. امری که در تصاویر ال جی وی ۱۰ و گلکسی نوت ۵ دیده نمی شود و جهت نمایش بهتر نقاط سایه دار، بخشهای روشن را کاملا برجسته می سازند.

غلظت رنگها به استثنای نکسوس ۶ پی که به آبی سرد تمایل دارد( بر تاریکی تصویر نیز می افزاید)، نسبت  به رنگ زرد گرم متمایل شده و در حالیکه تصاویر برداشته شده با دوربین Meizu غلظت رنگ بیشتر را به نمایش می گذارد، عکسهای دیگر با کاهش تراکم رنگها تصاویر طبیعی تری را مقابل چشمان بیننده قرار می دهند.

 

Galaxy Note5
Huawei Nexus 6P
LG V10
Meizu PRO 5

تمامی اسمارت فون های مورد بحث عکسهایی واضح و فوق العاده با کیفیت ثبت می کنند که نقص بسیار اندکی در آنها دیده می شود. تکنولوژی کاهش نویز ال جی وی ۱۰ با ایجاد ناهمواری در رنگهای سرد، از وضوح تصاویر برداشته شده با ویژگی stair step نیز می کاهد که البته تنها در سطح پیکسلها قابل تشخیص است.

تصاویر ثبت شده با نوت ۵ وضوح پایینتری دارند و به لطف کارایی بالای سیستم کاهش نویز، جزئیات دقیقتری را از سوژه های عکاسی در مقایسه با V10 به نمایش می گذارد. هنگامی که عکسهای برداشته شده با دو اسمارت فون را در سطح پیکسل ها با یکدیگر مقایسه کنیم تصاویر نوت ۵ اندکی نرمتر است که دلیل آنهم پردازش بهتر تصاویر دوربین آن می باشد.

سومین دوربین مورد بررسی یعنی هواوی نکسوس ۶P به دلیل ایجاد نمای وایدتر از نظر رزولوشن اندکی دچار نقص می گردد اما در سطح پیکسل ها عملکرد بسیار خوبی دارد که با زوم کردن بر روی عکسها نیز به خوبی نمایان شده و جایگاه آن را در کنار دیگر رقبا حفظ می کند.

اما بیشترین رزولوشن ممکن در میان این چهار گزینه تنها به Meizu PRO 5 تعلق دارد که به راحتی می توان با بزرگنمایی تصویر آن را آزمایش نمود. شاخ و برگ درختان در کنار دیگر جزئیات پیچیده تصویر با وضوح مثال زدنی به نمایش در می آیند. رنگهای تصاویر نیز اندکی نسبت به حالت طبیعی تفاوت دارند.

 

Galaxy Note5
Huawei Nexus 6P
LG V10
Meizu PRO 5
مقام اول:

به گوشی هوشمند ال جی وی ۱۰ می رسد که از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی خود بطور کامل بهره برده و تصاویری بسیار واضح با جزئیات دقیق خلق می کند. همچنین تصاویر، رنگهای دقیقی دارند و البته اندکی نویز هم در آنها دیده می شود.

مقام دوم:

سامسونگ گلکسی نوت ۵ که از نظر وضوح به پای وی ۱۰ ال جی نمی رسد در این جایگاه قرار می گیرد و این کاهش وضوح نیز تنها در سطح ۱:۱ پیکسلها قابل تشخیص است.

مقام سوم:

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی نکسوس ۶P با وجود عملکردی قابل تقدیر و مثال زدنی ولی با کاهش ۴ مگاپیکسل اندازه تصویر نسبت به دو دوربین دیگر در جایگاه سوم قرار می گیرد. با زوم بر روی تصاویر ثبت شده با آن می توان تفاوت را به خوبی احساس نمود.

سلفی ها

در حالی که دو رقیب دیگر از دوربین دوم ۵ مگاپیکسلی جهت ثبت سلفی ها استفاده می کنند، هواوی نکسوس ۶ پی با نمونه ۸ مگاپیکسلی خود به راحتی در جایگاه اول قرار می گیرد و این امر تنها به رزولوشن تصاویر آن محدود نمی گردد. ما عاشق شیوه پردازش تصاویر سلفی این دوربین شدیم زیرا به زیبایی پس زمینه عکس را تار نموده و جزئیات عالی و طبیعی از صورت سوژه عکاسی همراه با دامنه داینامیک مثال زدنی ثبت کرد.

در کمال تعجب دوربین دوم Meizu PRO 5 نزدیکترین کیفیت را به نکسوس ۶ پی از خود نشان می دهد. هر دو دوربین تصاویری واضح با جزئیات فراوان و نویز اندک ثبت می کنند.

با وجود اینکه سیستم کاهش نویز ال جی وی ۱۰ تمایل به تصحیح جزئیات پیچیده تصویر از قبیل مو های سوژه عکاسی و محو کردن آنها دارد، اما در کل عملکرد دوربین را می توان نسبتا خوب ارزیابی نمود. همچنین بایستی به این نکته نیز توجه کنید که ما از دوربین با زاویه دید ۸۰ درجه آن استفاده کردیم تا از این نظر به دیگر رقبا نزدیک باشد. در صورتی که ال جی V10 از یک دوربین سلفی دیگر با زاویه دید ۱۲۰ نیز برخوردار است.

سیستم کاهش نویز گلکسی نوت ۵ سامسونگ عملکرد دقیقی دارد و این امر باعث محو شدن جزئیات صورت سوژه عکاسی و اندکی تار شدن تصویر می گردد.

 

Galaxy Note5
Huawei Nexus 6P
LG V10
Meizu PRO 5
مقام اول:

دوربین ۸ مگاپیکسلی نکسوس ۶P با عملکردی عالی و بدون رقیب، بهترین عکسهای سلفی این گروه را ثبت می کند.

مقام دوم:

ایده استفاده از دو دوربین سلفی در کنار کارایی خوب و کیفیت مناسب عکسها ال جی وی ۱۰ را در این جایگاه قرار می دهد. مهمترین اشکال را می توان به سیستم کاهش نویز آن وارد نمود که از وضوح تصاویر  می کاهد.

مقام سوم:

قدرت بالای سیستم کاهش نویز در این بخش بیشترین آسیب را به وضوح تصاویر گلکسی نوت ۵ وارد کرده و آن را پشت سر دیگر حریفان قرار می دهد.

7- کیفیت فیلمبرداری صفحه بعد صفحه قبل
منبع : gsmarena.com